Home >> GalerieDigitaal Vonk

GalerieDigitaal Vonk

Schilderen in vrijheid...

Onder deze titel gingen onze cursisten van de afdeling Beeldend aan de slag. Maar wat aan moest sluiten bij het grote Nederlandse feest rond '75 jaar vrijheid' kreeg medio maart plots een hele andere wending. Nederland viert geen feest en door de maatregelen rond het Coronavirus kunnen we in Cultuurhuys de Kroon geen tentoonstelling inrichten. Toch willen onze cursisten laten zien dat het maken van kunst niet belemmerd wordt door fysieke onvrijheid. Hun werken stralen ongeacht de momentele situatie juist alle vrijheid uit. Op 22 april opende onze burgemeester onze GalerieDigitaal: wandel erdoorheen en geniet van de werken van onze cursisten.

Deze tentoonstelling wordt dagelijks aangevuld met nieuw materiaal uit de thuisateliers van onze cursisten. Regelmatig terugkomen loont dus.

In de eerste 'zaal' vindt u werken van cursisten van Ton van Steenbergen. Zij proberen in hun schilderijen hun gevoel bij het woord vrijheid tot uitdrukking te brengen. Soms wordt de kijker door de titel daarbij aan de hand genomen, maar soms wordt hij uitgedaagd om zelf een schilderij te onderzoeken en daarin een misschien zeer persoonlijk symbool voor vrijheid te vinden.

Bea van Kempen-Bianchi, 75 jaar vrijheid

Bea van Kempen - Bianchi, Zo vrij als een vogel

Bea: 'Moeilijk om onder woorden te brengen, wat mij inspireert om in vrijheid te schilderen. Vrij zijn in je hoofd, om mooi werk te maken, kleur geeft vreugde in het leven!'

Bea van Kempen - Bianchi, Meisje met de peren

Paula van Doorn - van der Meijde, Vrij en blij: 'Een vrolijk meisje dat op de dijk aan het springtouwen is in de lente. De kleuren van onze vaderlandse vlag met oranjesjerp zijn erin verwerkt. Rood, wit, blauw en oranje. Met een groene dijk en bloeiende madeliefjes in het kader van een schoner milieu.'

Loop met ons verder, naar de zaal met werken van cursisten van Annemarie van Hooff. Zij geven zelf een korte toelichting bij hun schilderijen.

Ellen Naafs, Eendagsvlieg: 'Een vlieg, prachtig insect met transparante vleugels, vliegt devrijheid tegemoet...'

Ellen Naafs, Wolvin: 'Ik hoop dat de wolf in vrijheid kan leven in de Nederlands natuur......'